lördag 20 april 2013

Fågelvår

Nu är vi inne i en skönsjungande fas på året. Fåglarna sjunger ikapp och det är en fröjd att få lyssna till dem. Vi har fortfarande mängder av gäster vid fågelbordet och så här års dyker det alltid upp fler arter. Vi har många bergfinkar just nu. Det är siskor, bofinkar och så förstås domherrar, stjärtmesar, blåmesar och talgoxar. Gulsparvar och grönfinkar visar sig också, liksom koltrastar, hackspettar, nötväckor och nötskrikor. Det är säkert fler arter än de jag räknat upp nu. Sen finns ekorrarna, som stadiga gäster också.

Men så här års får vi också besök av stenknäcken. Den är inte så vanlig enligt våra källor, men det brukar komma 1-2 varje vår. Häromdagen såg jag 5 stycken samtidigt. Det har jag aldrig gjort förut och det kändes häftigt! Jag lyckades få en bild på 2 av dem.


Men fortfarande har jag inte sett någon sädesärla. Den blir nog sen i år på grund av den långa vintern. Men jag fortsätter att spana efter den.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar