onsdag 11 september 2013

Självplock

Min svägerska Gunilla tipsade mig om fina kravodlade Hallon till självplock. De fanns i Lugnåsbygden så givetvis åkte jag dit. Jag åkte en lördag och kom hem med ca 1,5 kg fina bär. Jag bestämde mig för att ta en tur dit ytterligare och det var i lördags. Då hade ryktet spridit sig och det var mycket folk, som ville köpa hallon. När jag kom strax efter öppningsdags var det massor av bilar på parkeringen. Jag pratade med några personer och de kom från Saleby, Lundsbrunn och Otterbäcken. Så det var många som rest ganska långt.



Det var en ganska lång kö, men det matades fram ganska fort. Först skulle man väga sina kärl och sedan få sig en plats tilldelad att plocka på.

 


Så visade det sig att när jag nästan var framme så var alla rader utdelade. Man fick en sida av en rad att plocka på och när det var 42 personer/grupper som var ute och plockade så fick resten vänta. Det blev kö och jag hade nummer 2. Så det gick ganska snabbt. Jag märkte att många tagit med sig kaffekorg och att en del passade på att fika under kötiden.



Det fanns 21 rader, där varje rad var 100 m lång. Alltså massor av hallon, som växte i plasttunnlar.



Marken runt plantorna var täckt med markduk, så det var fina förhållanden att gå där. Det var fantastiskt fint väder så det blev ganska varmt under plockandet. Men det gjorde inte ett dugg.



Hallonen var härligt stora och mycket fina. Inga hallonmaskar så långt ögat nådde.



Efter ca 1 timme hade jag fått ihop 2,5 kg prima kravodlade hallon. Pris 150:-, vilket jag tycker var mycket prisvärt. Sedan blev det frysen nästa, och lite färska hallon till glass och även lite hallonkräm. Mums för stora och små magar...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar