måndag 16 december 2013

Brödbaket

Igår bakade jag bröd för första gången i en järnspis. Vi har ingen bakugn, men jag tänkte att det kanske gick att få till något i järnspisen. Det kunde man ju förr.

Plåtar diskades och så satte jag igång. Eftersom jag aldrig gjort det förut, så fick jag ju chansa hur det skulle gå till. Jag hade ju frågat mamma, så en del råd hade jag fått.

Men jag visste inte riktigt när man skulle sätta degen i förhållande till eldandet i järnspisen. Så jag chansade på att starta eldandet samtidigt som jag satte degen. Det gick bra!

Det finns en fals i ugnen och mor hade rekommenderat att sätta plåten högst upp. Tyvärr blev det ett litet problem för plåten, som är gjord av järnplåt, fastnade eftersom den utvidgade sig av värmen. Efter diverse manövrer fick vi med gemensamma krafter ut plåten och brödet blev faktiskt bra.

Så jag konstaterade att det var bäst att använda nedre delen av ugnen, vända på plåten efter halva tiden och att baktiden blev lite längre ca 20 minuter.

Vi festade på varsin brödbit efteråt och tyckte givetvis att det smakade underbart. Nu ska resten av brödet gå åt i helgerna. Jag är jättenöjd och kommer säkert att göra om det. En annan fördel var att ett par timmars eldande i köksspisen värmde hela huset.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar