torsdag 26 juli 2012

Djurliv

Det finns gott om rådjur i trakten. Det är svårt att ha trädgård om man måste dela allt med dem. Därför hägnade vi för några år sedan in det som är mer odlad trädgård. Visserligen har de tagit sig in några gånger men till största delen finns de utanför trädgården idag.

Andra större djur är älg och hjort. De finns ganska sparsamt, så än är de inga större problem för oss. Vildsvin börjar närma sig och vi funderar en hel del vad vi kan göra för att stoppa dem. Någon enstaka hare och även räv har synts. Dessutom finns en del katter som kommer förbi.

Vi jagar inte själva utan jakträttigheterna har ett jaktlag i området fått.

Andra djur av mindre storlek som kopparödla, salamander, massor av grodor och en och annan snok finns. Jag har vant mig vid detta, men tycker fortfarande att det är lite läskigt då något ringlar iväg. Vid ett tillfälle såg jag också en huggorm i utkanten mot skogen. Alla de här djuren är ju fridlysta och ska man leva nära naturen så får man också dela den med dem.

Dessutom finns det svarta skogssniglar och snäckor. De är tyvärr väldigt glupska och de försöker vi begränsa i antal. Som tur är, är vi än förskonade från den spanska skogssnigeln (peppar, peppar...). En och annan mus och även sork/mullvad finns.

Fåglar finns i massor och det kommer jag nog tillbaka till en annan dag. De hjälper oss bland annat i jakten på insekter vi inte vill ha. Insekterna är av stor variation och de flesta har jag inget namn på. Fjärilar är alltid ett trevligt inslag och igår såg jag årets första trollslända.

Vad som däremot inte är trevligt så är det fästingar. De vill gärna fastna på oss, så i år har vi skaffat en liten apparat att bära, som sänder ut ultraljud. Jag tror faktiskt att det hjälper till viss del. I år är det också mycket myggor, vilket säkert beror på allt vatten som stått i skogen.


Här är ett exempel på en för mig okänd insekt. Grann färg i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar