fredag 9 november 2012

Fönstermålning

Vi hade inga innanfönster till övervåningen/vinden från början. Vi beställde hos Höjentorps Snickerifabrik i Kinne-Vedum, och de specialgjorde sådana till oss. Förra säsongen hann jag inte måla dem, men nu håller jag på. Tack vare att jag tejpade runt glasen blev det oerhört mycket enklare att måla. Vi använder linoljefärg och den har vi skickat efter från Gysinge Byggnadsvårdscentrum. Där kan vi köpa linoljesåpa också och den har vi när vi skurar trägolven. Såpan är riktigt bra på att ta bort fläckar.

Det är totalt fyra innanfönster, som målas just nu. Jag kan vara på vinden eftersom lukten inte stör oss då, men det tar tid. Linoljefärg tar lång tid att torka, så det känns nästan som ett evighetsarbete. Men man får inte ge upp....



De har använt oerhört fint virke, som man gjorde förr också, till fönstren. Det fanns inga kvisthål, så jag behövde inte använda shellack alls.



Målade på en sida, men fortfarande tejp kvar runt glasrutorna...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar