torsdag 6 december 2012

Julbak

Jag har väldigt få "måsten" inför julen. Det är inget som stressar längre. Vi har minskat ner på antalet julklappar och de som blir, är redan köpta. De ska bara slås in i presentpapper.

Maten kan jag förbereda en hel del och förvara i frysen. Numera har vi en extra frys och det är jättebra till olika helger. Så jag kan ta det ganska lugnt i advent och beta av "komihåglistan" i lugn och ro. Det är en fördel att inte behöva åka till "jobbet" längre förstås.

Pepparkakor är ett dock ett "måste". Degen är så otroligt god. Nu för tiden så gör jag det lite enklare för mig. Jag formar längder innan degen läggs i kylskåpet över natten, och sedan "hyvlar" jag kakor med osthyveln. De blir givetvis inte särskilt vackra men de smakar precis lika bra och de blir riktigt tunna. Det spar på armkraft och axlar. Pepparkakorna blir jättespröda, tack vare att jag inte behöver använda mjöl för att baka ut dem.

Det är annorlunda då jag bakar med barnbarnet, för då ska det kavlas och "tryckas". Men är jag ensam så blir det osthyveln....

Jag har också blivit väldigt förtjust i saffransskorpor. Det har en f.d. arbetskamrat (Christina) lärt mig. Så nu ingår det i julförberedelserna att baka sådana. De är "mumsiga" i advent. Jag använder pumpakärnor i stället för hasselnötter. Det tycker jag smakar bra.

Så nu är både saffransskorpor och pepparkakor gjorda!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar