måndag 4 februari 2013

Bakande

När jag bakade nu senast tänkte jag på lilla barnbarnet (numera 7 år). Vi gillar att baka tillsammans och hon är speciellt förtjust i att baka pepparkakor (som de flesta barn). Numera vill hon göra "bullpepparkakor" när vi bakar bullar. Hon kavlar ut degen och använder pepparkaksformar. Ovanpå hamnar lite strösocker och kanel. Hon älskar degen också och slickar förtjust i sig av denna. 

Jag kom att tänka på en liten episod då vi bakade för några år sedan. Jag kände efter med lillfingret om degvätskan var lagom varm. Då tittade hon stint på mig medan hon doppade hela näven i densamma. Jag visste ju att den inte var för varm, så jag kollade in vad hon tänkte göra bara. Det känns så sant att barn gör som man själv gör. Jag fick mig ett gott skratt efteråt, för hennes min var obetalbar under hennes "dopp".

Här är några "bakbilder" som kommit till under årens lopp utan kronologisk ordning. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar