söndag 11 augusti 2013

Skördetider

Som jag nämnt tidigare så odlar vi inte särskilt mycket ätbart i vår trädgård. Det finns en del gamla träd och buskar som ger lite skörd trots allt. Äppleträd (blir väldigt få äpplen i år), Klarbärsträd (lite också i år), Plommonträd (ingen frukt alls i år) och några relativt nyplanterade Päronträd (har inte ens blommat i år).

Sen så finns det Krusbär och Vinbär - röda och svarta. Vilt växer Hallon och Smultron. Även lite Kantareller om det vill sig. Jag har odlat lite potatis och några Jordgubbsplantor och den skörden smakade riktigt bra.

Några röda vinbär för syrlighetens skull.



Några svarta vinbär - gott och C-vitaminrikt!



Några få jordgubbar blev det också...



Jag syltar och saftar inte över huvud taget, kan göra lite enkelt äpplemos eventuellt. För övrigt njuter jag av skörden direkt på busken eller trädet. Men här har jag bakat några muffins med svarta vinbär. Blev rätt syrligt  och gott av det....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar