fredag 24 augusti 2012

Höstbär

Många träd och buskar är generösa på sensommaren/hösten. Det blir bär i olika storlek och färg. Det blir massor som man kan äta, det gillar jag, men det finns också många som är giftiga. Det är inte lätt för barn att förstå varför ett är ätbart och ett annat inte är det.

Bären är ju också en prydnad i trädgården, men jag försöker hålla mig uppdaterad om vilka som är farliga. Växterna kan ju också vara giftiga i sig, och jag blir fascinerad av att vilda djur för det mesta känner det på sig. Några exempel här nedan från vår trädgård på bär.

Trolldruva - giftig men vacker!



Järnek får vackert röda bär senare på hösten. De sitter kvar, liksom bladen, över vintern och är en prydnad på julbordet. Här är bären fortfarande omogna. De ska inte ätas.



Mahonia - bären ska bli blåa och är ofarliga. Också vackert vintergrön.



Giftinformationscentralen är bra att ha då man är osäker. 

2 kommentarer:

  1. Det har vi ju bittert fått erfara :-)

    SvaraRadera
  2. Ja Brakved är inte heller något vidare - det var nog lite det jag tänkte på då jag skrev detta inlägg!

    SvaraRadera