lördag 11 augusti 2012

Skogen

Det är ganska mycket arbete med att ha en liten skog. Vår skog, som är ca 5 ha stor, är en blandning av barrträd och lövträd. Det är egentligen en skog som inte skötts om på ca 50-60 år, så det fanns en del att ta tag i för oss. Maken jobbar mycket i skogen främst på vintern, men det är ett flerårsprojekt att få ordning på allt. Det får ske i etapper. Vi har också en del hjälp både med att avverka och sedan att dra ut virket med häst eller få det utkört med hjälp av traktor. Vi är också självförsörjande på ved.

Nu har vi jobbat med att gallra ur träd så att det blir en vackrare skog. En del blir mer barrskog och en del mer lövskog, även om det också är kvar mycket av en blandning. Det finns många ekar, björkar, granar och tallar. Sedan finns det askar, aspar, alar och en del annat också. Förr fanns det också bokar, så det ska vi försöka plantera in några. Hoppas de klarar sig från att bli rådjursmat bara, eller älgmat för den delen.

Det finns riktigt stora träd, som är riktigt häftiga. Speciellt en tall som säkert är en 50 cm i diameter. När det avverkas i skogen blir det jättemycket grenar och ris. Det är sådant som jag försöker samla ihop i högar. Det ska sedan transporteras bort för att bli flis. Det tar lång tid och är relativt jobbigt, men det känns jätteskönt när man fått i ordning på en ny bit. Jag älskar att städa i skogen. Det har jag gjort ända sedan jag var barn.

Här syns en del rishögar, som jag samlat ihop.



 Här har vi besök av våra vänner, de nordsvenska. 
De jobbar bra och drar ut virket.



 Några avverkade träd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar